.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران به فردوسی بدهکار است


مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: مازندران به فردوسی بدهکار است و هرگز نمی‌خواهیم فردوسی و شاهنامه را به جغرافیایی کوچک، محدود کنیم.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس ، دلاور بزرگ‌نیا در مراسم بزرگداشت فردوسی که در خانه تاریخی کلبادی برگزار شد، اظهار کرد: اسفندماه امسال به مناسبت هزارمین سال سرایش شاهنامه، همایشی در خور شأن فردوسی و علاقه‌مندی مردم این خطه به شاعر حماسه‌سرا در استان برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر زمان ایرانیان، یک قرن فرصت پیدا کردند توانستند شخصیت خود را بازسازی کنند، افزود: از رودکی تا فردوسی، با 100 سال فاصله، ایرانیان شخصیت خود را پیدا کردند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه فردوسی، خردنامه ایرانی یعنی شاهنامه را تدوین کرد، ادامه داد: شاهنامه از مؤلفه‌های معرفی فرهنگ فارسی است.

 این مسئول با اشاره به اینکه فردوسی عناصر حقیقت‌بخش ایرانی را خداجویی، شاد بودن و ... می‎داند، تصریح کرد: هر سال که می‌گذرد کم‌تر با شاهنامه فردوسی ارتباط برقرار می‌کنیم.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه امروز با آثار کلاسیک و برتر ادبیات ایران فاصله گرفتیم و با سعدی و دیگران هم‌چنین رفتاری داریم، یادآور شد: اگرچه تشکل‌های برگزاری نشست‌هایی درباره حافظ و سعدی، مثنوی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی ما را امیدوار می‌کند و تردیدی ندارم که بالاخره خود را پیدا می‌کنیم چون خرد ایرانی در پیچ‌وتاب روزگار شاید کم‌رنگ شود اما همیشه راه خود را پیدا کرده و شخصیت‌های خود را ساخته است.

وی با اشاره به اینکه مازندران بسیار به فردوسی بدهکار است و هرگز نمی‌خواهیم فردوسی و شاهنامه را به جغرافیایی کوچک، محدود کنیم، خاطرنشان کرد: دماوند با همه حوادثی که بر آن گذشت جغرافیای مازندران است و این تصور را نداریم که با تمام جغرافیای ایران متفاوت است اما اگر به دماوند، سیمرغ و پهلوانان این منطقه بی‌تفاوت باشیم، به شاهنامه جفا کرده‌ایم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: به‎خاطر اینکه جغرافیای فرهنگی این سرزمین بر همه شاخصه‌های دیگر تعیین‌کننده مرزهای جغرافیایی برتری داشت، از مازندران به‌عنوان «شهر ما» یاد می‌کند و تلاشی جز گسترش زبان فارسی ندارد و اگر گستره زبان فارسی کاهش یافته، به‌خاطر بی‌تدبیری ما است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 28 ارديبهشت 1394
احسنت به تو دلاور......

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.046 seconds.